۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
استفاده از دستگاه‌هاي هوشمند باعث اختلال در رشد كودكان ميگردد
استفاده از دستگاه‌هاي هوشمند باعث اختلال در رشد كودكان ميگردد

يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد استفاده از دستگاه‌هاي هوشمند نظير گوشي‌ها و تبلت‌ها براي جلب توجه كودكان و آرام كردن آن‌ها مي‌تواند براي رشد احساسات اجتماعي آن‌ها مخرب باشد.

 محققان دانشكده‌ي پزشكي دانشگاه بوستون به اين يافته دست پيدا كرده‌اند كه استفاده از صفحات نمايش تعاملي براي كودكان زير 30 ماه، ضمن تاثير منفي بر رشد احساسات اجتماعي، بر رشد توانمندي و مهارت‌هاي مورد نياز براي رياضيات و علوم نيز آسيب‌زا خواهد بود. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد استفاده از گوشي هوشمند يا تبلت براي آرام كردن كودكان نوپا موجب تاثير منفي بر توانايي يادگيري خودكنترلي نيز خواهد شد.

تحقيقات همچنين مدعي هستند كه استفاده‌ي طولاني مدت از دستگاه‌هاي موبايل براي كودكان با سن كم موجب اثرات نامشخصي بر رشد و رفتار آن‌ها خواهد شد. محققان دانشكده‌ي پزشكي دانشگاه بوستون هشدار داده‌اند كه اگرچه اثرات مضر تلويزيون و ويديو بر كودكان بسيار كم‌سن به خوبي مشخص و درك شده، اما درك عمومي از اثرات مخرب دستگاه‌هاي موبايل بر مغز كودكان پيش از سن مدرسه هنوز توسط جامعه جدي گرفته نشده است. اين مساله به خوبي از آمار استفاده‌ي كودكان از اينگونه دستگاه‌ها مشخص است.

اين محققان هشدار داده‌اند كه استفاده از دستگاه‌هايي نظير گوشي‌ها و تبلت‌ها كه از نمايشگرهاي تعاملي برخوردار هستند براي جلب توجه كودكان و آرام كردن آن‌ها مي‌تواند براي رشد احساسات اجتماعي آن‌ها مخرب باشد.

اگر اين دستگاه‌ها به روش غالب آرام كردن و پرت كردن حواس كودكان بدل شود، تصور مي‌كنيد آن‌ها قادر خواهند بود مكانيسم خودتنظيمي خود را براي رفتارهاي‌شان توسعه دهند؟

اين يافته‌ها به وضوح نشان مي‌دهد كه استفاده از نمايشگرهاي تعاملي براي كودكان زير 3 سال موجب تخريب مهارت‌هاي مورد نياز براي درك رياضيات و علوم خواهد شد. جني ردسكي، مربي باليني پزشكي رفتاري-رشدي كودكان، يافته‌هاي تيم تحقيقاتي خود را در نشريه‌ي آكادمي آمريكايي طب اطفال به چاپ رسانده است. وي از والدين درخواست كرده تا حد امكان تعامل‌هاي مستقيم انسان به انسان را در قبال فرزندان خود به كار گيرند.

ردسكي در كل به تشويق روابط خانوادگي آفلاين پرداخته و پيشنهاد مي‌كند كه كودكان احتمالا از زمان‌هاي از پيش تعيين شده‌ي خانوادگي براي ارتباط با خويشاوندان بهره‌ي خوبي خواهند برد؛ زمان‌هايي كه در آن‌ها خبري از تلويزيون يا دستگاه‌هاي موبايل نباشد.

محققان ضمن اشاره به اين مساله‌ي اثبات شده كه كودكان زير 30 ماه، به اندازه‌اي كه تعامل‌هاي انساني را درك كرده و از آن تجربه كسب مي‌كنند قادر به يادگيري از تلويزيون و ويديو نيستند، اما هنوز به اندازه‌ي كافي براي تعيين اثرات تعامل با اپليكيشن‌ها تحقيق صورت نگرفته و مشخص نيست كه اثرات مشابهي را شاهد هستيم يا خير.

ردسكي به طرح اين مساله مي‌پردازد كه آيا استفاده از گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها قادر است بر حس همدردي و مهارت حل مساله‌ي كودكان تاثيرگذار باشد يا خير. همچنين اثرات اين فناوري‌ها بر المان‌هاي تعامل اجتماعي كه بواسطه‌ي بازي‌هاي روزمره و برقراري ارتباط با همسالان شكل مي‌گيرد نيز بايد مورد تحليل‌هاي عميق‌تري قرار گيرد.

بازي كردن با قطعات اسباب‌بازي جورچين و ساختمان‌سازي نظير لگو در قياس با استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي و بازي‌هاي آن، تاثير بيشتر و صحيح‌تري بر توانايي‌هاي اوليه‌ي رياضي كودكان دارد.

اين دستگاه‌ها ممكن است جايگزين فعاليت‌هاي دستي مهمي شود كه موجب رشد توانمندي‌هاي حسي-حركتي و بصري هستند؛ توامندي‌هايي كه براي يادگيري و برنامه‌ريزي رياضي و علوم در كودكان اهميت فراواني دارد.

اسناد و مدارك محكمي مبني بر اين مساله وجود دارد كه برنامه‌هاي تلويزيوني كه بر پايه‌ي تحقيقات براي آموزش‌هاي اوليه تدارك ديده شده‌اند، يا اپليكيشن‌هاي آموزش خواندن در دستگاه‌هاي هوشمند و نيز كتاب‌هاي الكترونيك مي‌تواند موجب بهبود گنجينه واژگان و مهارت درك مطلب شود؛ اما اين مساله نيز تنها در صورتي روي خواهد داد كه كودك به سن مدرسه نزديك باشد.

ردسكي پيشنهاد مي‌كند كه والدين پيش از اجازه به كودكان براي استفاده از يك اپليكيشن، حتما ابتدا خودشان به آزمايش آن بپردازند. آنطور كه واضح است، در حال حاضر سوال‌هاي موجود حول محور رسانه‌هاي موبايل بسيار بيشتر از پاسخ‌هاي يافت شده است.

تاریخ:
1394/11/30
تعداد بازدید:
1
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal