۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر
نكات مهم در مورد سرچ گوگل
نكات مهم در مورد سرچ گوگل

آيا پس از چند سال كار با اينترنت و بودن در فضاي وب فكر مي كنيد در ابتدايي ترين موضوع، يعني سرچ گوگل حرفه اي هستيد؟ توصيه مي كنيم حتما اين مقاله را بخوانيد.

سرچ كردن محتواي مورد نياز در موتورهاي جستجو از ابتدايي ترين كارهايي است كه هر كسي كه سر و كارش به اينترنت افتاده باشد با آن آشنايي دارد. در ميان بزرگ ترين و معروف ترين موتور جستجو، گوگل، سهم زيادي در سرچ روزانه مردم دنيا دارد.

تا جايي كه “گوگل كردن” به فعل تبديل شده و معادل سرچ كردن در اينترنت به حساب مي آيد.

اما به راستي چقدر با ريزه كاري هاي سرچ كردن آشنايي داريم؟ مثلا خود شما چقدر طول مي كشد تا با سرچ به محتواي مورد نظرتان برسيد؟ اگر اين زمان براي شما طولاني است با دانستن چند نكته كوچك مي توانيد سرچ خود را بهبود دهيد و زودتر به محتواي مورد نظرتان برسيد.

در ابتدا لازم است بگوييم كه جستجوي گوگل بر مبناي كلمات كليدي است كه وارد مي كنيد. هر چه اين كلمات دقيق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتواي مورد نظرتان مي رساند.

وقتي عبارت information and communications technology را در تايپ مي كنيد، گوگل به دنبال صفحاتي مي گردد كه اين سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در اين حالت ترتيب براي گوگل اهميتي ندارد.

چيزي كه در بين عموم جا افتاده اين است كه استفاده از كلمات زياد براي سرچ بد است. اين باور درست نيست. چون استفاده از كلمات محدود هم گستره سرچ شما را بسيار بزرگ مي كند. براي جستجو استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.

سرچ كردن محتواي مورد نياز در موتورهاي جستجو از ابتدايي ترين كارهايي است كه هر كسي كه سر و كارش به اينترنت افتاده باشد با آن آشنايي دارد. در ميان بزرگ ترين و معروف ترين موتور جستجو، گوگل، سهم زيادي در سرچ روزانه مردم دنيا دارد

عملگر “”

همانگونه كه قبلاً نيز گفته شد، براي جستجوي عبارتي خاص بصورت كامل (نه بصورت كلمات جدا از هم) بايستي آن عبارت را در داخل كوتيشن (” “) قرار داد.

اگر مي خواهيد اين عبارت را دقيقا به همين ترتيب جستجو كنيد كافي ست آن را در كوتيشن قرار دهيد.

“information and communications technology”

دقت كنيد در گوگل عباراتي كه ميان كوتيشن قرار مي گيرند نبايد بيشتر از ده كلمه باشد. گوگل بيشتر از ده كلمه را نمي پذيرد.

عملگر «يا»

گوگل از ياي منطقي پشتيباني ميكند. بدين معنا كه اگر دنبال كلمه اي خاص «يا» بجاي آن كلمه اي ديگر مي گرديد، مي توانيد در بين اين دو كلمه از «يا» استفاده كنيد. براي مثال اگر در كادر جستجو تايپ كنيد «تعطيلات در شيراز يا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سايتهايي مي گردد كه در خصوص تعطيلات در شيراز يا در اصفهان باشند.

حالا فرض كنيد مي خواهيد به دنبال صفحاتي بگرديد كه يا داراي عبارات information باشند يا communication و يا technology. در اين حالت از عملگر OR استفاده مي كنيم. عملگرهاي منطقي در گوگل دقيقا بر همان مبناي رياضي كار مي كنند.

Information OR communications OR technology

همچنين مي توانيد به جاي عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پايپ ناميده مي شود) استفاده كنيد.

از آوردن حروف اضافه خودداري كنيد

گوگل بطور پيش فرض فقط سايتهائي را ليست مي نمايد كه تمام كلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نيازي نيست كه شما بين كلمات جستجو از كلمة پيوند دهندة “واستفاده نمائيد. به خاطر داشته باشيد كه وارد نمودن چنين كلماتي و كلماتي نظير در، به، و… بر نتيجه جستجو تاثير خواهد گذشت. بطور مثال براي جستجو در مورد تعطيلات در شمال بجاي تايپ نمودن “گذراندن تعطيلات در شمال” بهتر است تنها بنويسيد: “تعطيلات شمال”.

خودف گوگل هم براي بالا بردن كيفيت جستجوها بطور اتوماتيك كلمات معمولي و كاراكترهائي همچون “كجا” و “چطور” را از كلمات مورد جستجو حذف مي نمايد. چون اين گونه كلمات باعث كندي عمل جستجو مي شوند و تاثيري هم در بهبود جستجو ندارند و حتي كيفيت نتايج جستجو را كاهش هم مي دهند.

عملگر +

همانگونه كه قبلاً گفتيم گوگل از يك سري كلمات معمولي بصورت خودكار چشم پوشي مي كند، ولي در صورتي كه شما ضروري مي دانيد كه اينگونه كلمات حتماً مورد جستجو قرار گيرند، مي توانيد با قرار دادن يك علامت “+” در جلوي آنها مطمئن شويد كه در نتايج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت كنيد كه قبل از كاراكتر “+” يك فاصله (space) وجود داشته باشد ولي كلمه بعدي بدون فاصله، فوراً پس از آن بيايد).

راه ديگر مقيد نمودن گوگل براي جستجوي كلمه اي خاص اين است كه كلمه مورد نظر را در كوتيشن (” “) قرار دهيد. براي مثال اگر بخواهيم دنبال داستان جنگ ستارگان 1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهيم، گوگل كلمة I را مورد جستجو قرار نمي دهد مگر آنكه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و يا “Star Wars Episode I” بنويسيم.

در جستجوهاي گوگل، عبارتي مانند to، a، the و مانند اينها دور ريخته مي شود و به حساب نمي آيد. اگر مي خواهيد اين عبارت ها حتما در سرچ لحاظ شوند كافيست از علامت + استفاده كنيد.

عملگر

علامت (منفي) نيز كاربرد جالبي دارد و بسيار كارآمد است. فرض كنيد به دنبال محتوايي هستيد كه داراي عبارت information and communications technology باشد ولي از شركت apple در آن حرفي زده نشده باشد. براي اين كار كافي است مانند نمونه زير سرچ كنيد.

“information and communications technology” – “apple”

با اين كار، گوگل تمام محتواهايي كه عبارت information and communications technology را دارد پيدا مي كند و آنهايي كه كلمه apple در آنها ذكر شده را فيلتر مي كند و سپس نتايج را به شما نشان مي دهد.

عملگر *

ترفند ديگري كه نياز داريد، * است. فرض كنيد دنبال محتوايي هستيد كه دقيقا نمي دانيد براي سرچ كردن آن بايد از چه واژه اي استفاده كنيد. كافي است به جاي واژه اي كه نمي دانيد از علامت * استفاده كنيد. به مثال زير توجه كنيد.

microsoft * windows

اگر بخواهيد به دنبال عنوان هاي يك سايت مشخص بگرديد چه مي كنيد؟ با تايپ كردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سايت، عناوين برايتان به نمايش در خواهد آمد. البته اين در شرايطي ايت كه براي صفحات آن وبسايت اينتايتل تعريف شده باشد.

فرض كنيد مي خواهيد دوربين ديجيتالي بخريد و محدوده قيمت براي تان اهميت دارد. چه طور سرچ مي كنيد؟ براي اين منظور كافيست از “…” استفاده كنيد. براي مثال:

Camera digital $8001000

عملگر SITE

اگر به دنبال موضوعي در سايت خاصي هستيد، مي توانيد از عبارت site: در قسمت سرچ بهره ببريد. با اين كار گوگل تنها صفحاتي را به عنوان نتيجه نشان تان مي دهد كه مربوط به سايت ذكر شده باشند.

همچنين اگر محقق هستيد و به سرچ دقيق احتياج داريد، مي توانيد از صفحه جستجوي پيشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس http://www.google.com/advanced_search مراجعه كنيد.

قبل از سرچ كردن كمي روي معناي عبارت فكر كنيد و بهترين كليد واژه ها براي جستجو را بيابيد و استفاده كنيد.

كلمات اصلي تر را بنويسيد

همانگونه كه گفته شد براي بهتر نتيجه گرفتن از جستجو لازم است كه كلمات اصلي را در نوار جستجو وارد كنيد. براي اينكار هر قدر كه مي توانيد، موضوع جستجو را ريزتر و معين تر نمائيد. براي مثال بجاي آنكه در نوار جستجو تايپ كنيد نقاش” بهتر است كه نام نقاش مورد نظرتان را تايپ كنيد، مثلاً بنويسيد پيكاسو”. يا اينكه بجاي “اتومبيل” بهتر است بنويسيد “پژو” و يا

همچنين دقت نمائيد تا كلماتي را بكار بريد كه احتمال وجود توضيحات درباره آنها بيشتر باشد. مثلاً به جاي نوشتن “گذراندن يك شب خوب در تهران” بهتر است تايپ كنيد “هتلهاي تهران”.

تاریخ:
1393/10/29
تعداد بازدید:
65
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal